تروخداا معرکه بده
نیاز دارم😓😔
گوش ما سه قسمت اصلی داره:
۱. گوش بیرونی:
لاله گوش:همون قسمت قشنگی که بیرونه و میبینیم. کارش اینه که صداهای اطراف رو جمع کنه و بفرسته تو.
لوله گوش: یه راه باریکه که صدا رو از لاله گوش میبره به پرده گوش.
۲. گوش میانی:
پرده گوش: مثل یه پرده نازک که انتهای لوله گوشه. وقتی صدا بهش میخوره، میلرزه.
سه تا استخوان کوچولو (چکش، سندان، رکابی): این استخوانها پشت پرده گوش هستن و مثل یه زنجیر کار میکنن. لرزش پرده گوش رو میگیرن، یه کم قویترش میکنن و بعد میفرستن به گوش داخلی.
شیپور استاش:یه لوله که گوش میانی رو به پشت بینی وصل میکنه. کارش اینه که فشار هوای داخل گوش میانی رو با بیرون یکی نگه داره تا پرده گوش خوب کار کنه.
۳. گوش داخلی:
حلزون:یه قسمت حلزونی شکل پر از مایع. وقتی ارتعاشات از گوش میانی بهش میرسه، مایع داخلش تکون میخوره و این تکون خوردن، صدا رو به پیامهای عصبی تبدیل میکنه.
عصب گوش: این عصب، پیامهای عصبی رو از حلزون میبره به مغز، تا ما صدا رو بفهمیم.
قسمت تعادل (مجاری نیمدایرهای و دهلیز): این قسمتها شبیه لولههای کوچک هستن و کارشون اینه که وقتی سرت رو تکون میدی یا حرکت میکنی، بفهمند و به مغزت بگن که در چه وضعیتی هستی تا تعادلت رو حفظ کنی.
خلاصه اینکه:
گوش بیرونی: صدا رو میگیره.
گوش میانی: صدا رو قوی میکنه و رد میکنه.
گوش داخلی:صدا رو به پیام مغزی تبدیل میکنه و تعادل رو نگه میداره.