سلام عزیزم بفرمایید پاسخ سوال شما 👇🏻❤️
مقدمه : اگر چه کشور ما در طول ۸ سال عمیقا درگیر یک جنگ همه جانبه بوده است اما چه چیزی باعث میشود با از این سال ها با عنوان “دفاع مقدس” و نه “جنگ” یاد کنیم ؟ جنگ و دفاع مقدس چه تفاوت هایی دارند که حتی در سینما و ادبیات معتقدیم ژانر جنگی با ژانر دفاع مقدس متفاوت اند . با هم این دو مفهوم را مقایسه کرده و بررسی می کنیم در چه صورتی جنگ که یک مفهوم بد و ناپسند است میتواند مقدس باشد و به یک مفهوم قابل تحسین بدل شود؟
تبیین تفاوت دو واژه فوق نیازمند توجه به مفهوم و نوع نگاهی است که در ادبیات سیاسی و هنجارهای اجتماعی و دینی یک جامعه پیرامون این دو وجود دارد؛
جنگ یا « نبرد مسلحانه بین دولتها» به عنوان واقعیتی در جوامع بشری ، مفهومی عام و از جنبه های مختلف قابل تعریف است و به انواع متعددی نظیر ؛ تهاجم نظامی ، جنگ تدافعی ، مشروع و یا نامشروع ، داخلی یا بین المللی و … ، تقسیم می شود . و در بسیاری مواقع جنگ اقدامی ناپسند ، غیر عقلی ، غیر دینی و نامقدس است نظیر تجاوزات نظامی و راه اندازی جنگ به خاطر سلطه طلبی ، جاه طلبی ، چپاول منابع ملت های دیگر و…
اما دفاع مقدس نوعی خاص از جنگ و نبرد مسلحانه است که از یکسو حالت تدافعی در مقابل تجاوز نظامی بیگانگان داشته واز سوی دیگر مطابق با هنجارهای دینی پذیرفته شده در یک جامعه و دارای ارزش دینی و اجتماعی است . مانند جنگ به منظور دفاع از خویش (دفاع مشروع) در مقابل متجاوزین به دین، عِرض، جان و مال خود و بستگان یا مملکت و نیز به منظور دفاع از مظلومین عالم و یا در مقابل ستمگرانی که آزادی دعوت دینی را سلب می کنند و با حاکمیت استبدادی مانع انتخاب آزادانه دین صحیح از سوی مردم می گردند.